לפניי שנדבר על אסטרטגיית מיתוג בואו נבין מהו מיתוג, מיתוג הינו סמל, סימן או עיצוב כלשהו הנועד לבדל מוצר אחד מאחרים.
המיתוג מפרש את מה שהמוצר מייצג, אם נחשוב על מותג כלשהו, לדוגמא נייקי, לא סתם הם בחרו בסלוגן "JUST DO IT" , זה מייצג קלילות, פשוט תעשה את זה. אל תחשוב יותר מידיי אל תיכנס לעומק. אולי בעצם הם מנסים להגיד, פשוט תקנה את זה?
זה בדיוק הנקודה הפסיכולוגית של מיתוג, אתה משדר מה שאתה רוצה שהצרכן יקלוט ואם תעשה זאת נכון, בעזרת בחירת סמלים וצבעים שמתאימים למה שאתה רוצה להעביר, קנית את כולם, תתחדש על המותג.
בניית אסטרטגיית מיתוג היא חשובה ביותר לפניי פתיחת כל עסק, גם אם זה עסק קטן שמייעד את עצמו להצלחה רבה, שיתחיל בבנייה נכונה.
למה הצרכן נמשך למותגים?
למותג יש ערך, יש תחושת של "יש מישהו מאחוריי זה" גם אם המוצר לא יהיה טוב ולא נהיה מרוצים, יהיה למי להתלונן. האחריות כלפי הצרכן היא חשובה מאד עבורם. הרי הצרכן שונא סיכון והפסד, אם הוא יודע שיהיה לו למי לפנות אם יפסיד, כלומר אם משהו לא יהיה תקין במוצר, הוא יעדיף לרכוש אותו מאשר מוצר אחר. הצרכנים לומדים על המותג בעזרת פרסום, ישנם סוגי פרסום שונים שמחדירים את המסר לצרכן בפרסום גלוי או סמוי.
ככל שהחברה תייצג את עצמה כחזקה, כמוצר או שירות שכולם רוכשים, אפקט העדר יופעל ועוד צרכנים ירצו לרכוש את המוצר.
אם דיברנו על נייק, מה היא משדרת? חברה לבגדי ספורט, איזו אסוציאציה היא גורמת לכם? יוקרה, איכות, שרות. זה בגלל שהיא מיתגה את עצמה כך. אז אם הסביבה שלי הולכת עם משהו איכותי ויוקרתי ואני לא? איך זה נראה? גרוע! זה בדיוק אפקט העדר, אם כולם קונים כנראה יש סיבה, לא בטוח שאני מבין למה, אבל אני הולך לרכוש את המוצר או השרות גם. זו ההשפעה של מותג על הצרכן. וזו הסיבה שמשקיעים כסף רב במיתוג. רוצים להפוך את הלקוח לנאמן למותג.
מזו נאמנות למותג?
נאמנות למותג מגיעה משביעות רצון לקוח, לקוח שחוזר ורוכש את המוצר שוב עקב חווית שביעות רצון גבוהה. כאשר הוא ירכוש עוד ועוד מוצרים לא רק מוצר ספציפי שנהנה ממנו, אלא גם את שאר מוצרי המותג. לדוגמא: טרה הינה חברה ממותגת ולה מספר מוצרים, אם לקוח רכש חלב ונהנה ממנו מטעמו או לא משנה מימה בדיוק, הוא יתחיל לרכוש גם מעדנים של טרה ושאר המוצרים. כיוון שהיא השאירה לו חווית שירות טובה, הוא נהנה לרכוש את המוצר ומרגיש תחושה טובה כלפיי המותג, אם ימשיך לקבל את החוויה הזו, הוא יהפוך לנאמן המותג. כך בדיוק שורדים ומצליחים כל המותגים הגדולים.
הם כנראה התחילו מהשקעה כלכלית מרובה שבשנים האחרונות אולי גם לא השיגה את הסכום חזרה, אך מיתוג הוא לטווח ארוך ומי שמשקיע כסף רב יודע שאת הפירות הוא יקצור לאחר זמן רב ולא בשנים הראשונות.
מהם יתרונות המיתוג?
בהיבט המשפטי היתרון העסקי מאפשר סימון מסחרי על המותג אשר מאפשר הגנה משפטית על המוצר והמיתוג שלו כגון: סמלים, סימנים והמסר שמועבר לצרכן.
בהיבט החברה, מיתוג מעיד על איכות, כלומר המסר שיש לחברה מול הצרכנים הוא ערך גבוהה מה שגורם לו להבין שהמיצוב שלו גבוה ויש לו ביטחון רב לרכישות חוזרות והגדלת ההון ושווי החברה. לחברה בעלת מותג יש השפעה לא רק כלכלית, היא משפיעה לעיתים גם על עיצוב החברה, על התרבות שלה ועל הטרנדים שיובילו אותה, אם ניו באלאנס השיקה נעל ספורט ייחודית ומיתגה אותה נכון, כולם ירכשו אותה, היא תהפוך לסמל, לטרנד. הדוגמא הטובה ביותר ניתן לרכוש בשנת 2019, כיצד חברת "Fila" מיצבה את עצמה כחברה איכותית, ששווה להשקיע עליה כי היא טרנדית. לפניי שנת 2019 היא הייתה חברה שמוצריה היו נמכרים במחירים זולים יחסית ולא היה לה שם של מותג היסטרי או טרנדי, אך עם שיווק נכון ובחירת משפיענים כמו נטלי דדון ונועה קירל היא הפכה לטרנדית, אהובה ומבוקשת. מחירי הנעליים שלה קפצו בערך פי 3 והיא מיצבה את עצמה מחדש בצורה נכונה, מהפך חכם ומעניין במיוחד למי שמעניין בעולם השיווק, ניתן רק ללמוד ממנו.
איך הופכים מוצר או שירות למותג?
יש להקנות ערכים שונים ותועלות ייחודיות מהמתחרים, יש להדגיש אותם לצרכן ולשים עליהם דגש כל הזמן. יש להשתמש בסמלים או צבעים שמדגישים את המסר שאתם רוצים להעביר ולתת תחושת נאמנות שלכם לצרכן. תחילה עליכם להבין מה התועלת שלכם, מהו הערך המוסף שאתם מביאים לצרכן. אל תשתמשו בססמאות קיימות, זה רק יוריד מהערך של מה שאתם מנסים לעשות.
עליכם לצאת מהקופסא ותחילה ללמוד את המתחרים שלכם ואת הלקוחות וקהל היעד שאתם מנסים להגיע אליו, מי הם? מומלץ לעשות חקר שוק מקיף שמכיל את כל הפרמטרים אליהם אתם רוצים להגיע. בדקו על המתחרים, מה הם מציעים? במה הם טובים ומה אתם שונים מהם? החליטו החלטה של תקציב ספציפי אותו אתם הולכים להשקיע עבור המיתוג, בדקו שהסכום סביר והגיוני אחרת זה לא יצליח, השקעה נמוכה מידיי לא תביא תוצאות. מלכתחילה תגיעו עם השקעה וראייה לטווח ארוך, תדעו שזה תהליך שלוקח זמן, אם אין לכם את הסכום הדרוש והסבלנות, אל תתחילו בכלל למתג את השירות או המוצר שלכם. תשתפו את הצרכן שלכם בחזון העסקי שלכם, במטרה הראשית ולא, היא לא להרוויח כמה שיותר, זכרו תמיד תדגישו את תועלת הצרכן. אולי יש להם הצעה לשירות חדש ומהפכני? יש לכם בשורה למענה לצורך? אולי חווית התנסות?
ניתן למתג הכל- חברות, מוצרי צריכה, שירותים, אנשים. אין תירוצים, יש סבלנות והשקעה וחשוב לדאוג שהיא תשתלם על ידי מחקר נכון.
אין הזמנות שנייה לרושם ראשוני, עליכם לזכור זאת, הצרכן רואה את המוצר שלכם או קורא על תנאי השירות של החברה, האם הגעתם לליבו? עניתם לו על הצורך שלו? אם לא, אולי תפספסו אותו, עליכם להבין מדוע? באיזו נקודה תפספסו אותו ולמה?
"זה טוב זה אסם" בחירת סלוגן כמיתוג ומיצוב
אסם החליטה שהם מייצרים מוצרים טובים, אם קנית אסם, קנית מוצר טוב וזה מה שהיא החדירה לאורך כל הדרך. זה בדיוק בחירת סלוגן נכונה לעסק. כך בדיוק עליך לבחור את הסלוגן שלך, זה מבדלים אותך מאחרים, זה שמשאיר תחושה טובה וטעם של עוד.
אסם רצתה ליצור זהות, האופן בו החברה רואה את עצמה כאיכותית, בפועל הצרכן מקבל את התדמית שלו, האופן בו הוא תופס את הציבור. ניתן לומר שאסם הצליחה להחדיר את האסטרטגיה שלה ולייחד בין הזהות לתדמית שנוצרה. וזו מטרה של כל עסק שרוצה למתג את עצמו.
כאשר אתם מצליחים לחדור לשוק עליכן לחזק את המותג כל הזמן, להמשיך לפרסם ולפרוץ בטרנדים הקיימים כדי לא להישאר מאחור, לדוגמא אם האינטרנט הוא זה שתופס תאוצה אז תתחילו לחשוב על הסוד לשיווק דיגיטלי , הרי אם לא תהיו שם איפה שכולם נמצאים, פשוט לא תהיו יותר. תדעו להחיות את המותג ולנהל משברים אם קיימים.
לסיכום, יש המון אסטרטגיות עליכם להבדיל את עצמכם ממתחרים, להיות שונים, לספר סיפור שונה מאחרים ולתת ערך מוסף.
עם מה תרצה להתחיל ? ניהול רשתות חברתיות? גוגל או שיפור נראות האתר והמותג?
אני רוצה לשפר את הנראות הדיגיטלית שלי